درس15
درس پانزدهم : در حضور دوست
آیات درس پانزدهم:
سوره ی جمعه آیه ی 10:
فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿10﴾
و چون نماز گزارده شد در [روى] زمين پراكنده گرديد و فضل خدا را جويا شويد و خدا را بسيار ياد كنيد باشد كه شما رستگار گرديد (10)
پیام آیه:
1- دنیا طلبی شما نباید همراه با غفلت از یاد الهی باشد.(وابتغوا من فضل الله واذکرواالله کثیراً)
2- در رسیدن و دستیابی به کمال،یه کم قانع نشوید.(واذکرواالله کثیراً)
3- اسلام هم خواهان کیفیّت است،(فی صلوتهم خاشعون)و هم به دنبال کمّیت.(واذکرواالله کثیراً)
زخرف آیه ی 36:
وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ ﴿36﴾
و هر كس از ياد [خداى] رحمان دل بگرداند بر او شيطانى مىگماريم تا براى وى دمسازى باشد (36)
پیام آیه:
1- سلطه شيطان در اثر اعمال خود ماست. «و من يعش... نقيّض»
2- دل يا جاى رحمن است يا شيطان. «و من يعش عن ذكر الرّحمن نقيض له شيطاناً»
3- كيفر روى گردانى از سرچشمه رحمت، بندگى شيطان سلطهگر است. «فهو له قرين»
طه آیه ی 14:
إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي ﴿14﴾
منم من خدايى كه جز من خدايى نيست پس مرا پرستش كن و به ياد من نماز برپا دار (14)
پیام آیه:
1- از آداب گفتگو، معرفى خود است. «اِنّنى انَا اللّه»
2- در نظام الهى، شناخت، اساس عمل است. «اِنّنى انَا اللّه - فاعبدنى»
3 - شناخت اصول دين، بر انجام فروع دين مقدّم است. «لااله الاّ انَا فاعبدنى»
توحيد نظرى مقدّم بر توحيد عملى است. «اِنّنى انَا اللّه - فاعبدنى»
4- عبادت بايد خالصانه باشد. ارزش عبادت به ميزان خلوص آن است. «فاعبدنى»
5- توحيد در رأس همه عقايد و نماز در رأس همه عبادات است. «لااله الاّ انا، فاعبدنى و أقم الصّلوة»
6 - نماز، اوّلين دستور كار و برنامهى عملى انبياست. «أقِم الصّلوة»
7- نماز، در اديان ديگر نيز بوده است. «أقم الصّلوة»
8- هدف از اقامه نماز، تنها رعايت قالب آن نيست، بلكه توجّه به قلب آن، يعنى احساس حضور است. «أقم الصّلوة لذكرى»
9- برپايى نماز به خاطر ياد اوست، «أقم الصّلوة لذكرى» و ياد او موجب آرامش دلهاست. «الا بذكر اللّه تَطمئنّ القلوب» <538> چنانكه ياد ما از خدا، سبب ياد خدا از ماست. «اُذكرونى اَذكركم» <539>
إسراء آیه ی 44
تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدَهِ وَلَكِن لاَّ تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا ﴿44﴾
آسمانهاى هفتگانه و زمين و هر كس كه در آنهاست او را تسبيح مىگويند و هيچ چيز نيست مگر اينكه در حال ستايش تسبيح او مىگويد ولى شما تسبيح آنها را درنمىيابيد به راستى كه او همواره بردبار [و] آمرزنده است (44)
پیام آیه:
1- همهى هستى خدا را تسبيح مىگويند، پس چرا انسان از اين كاروان عقب بماند. «تسبّح له السموات...»
2- در آسمانها نيز موجودات زنده و با شعور هست. «مَن فيهنّ»
3- تسبيح هستى، همراه با حمد و ستايش است. «يسبّح بحمده»
4- بعضى صداها را ممكن است بشنويم، امّا نمىفهميم كه تسبيح است. «لاتفقهون تسبيحهم»
5 - همهى هستى شعور دارند، ولى اطلاعات انسان از هستى ناقص است. «اِن من شىءٍ الاّ يسبّح... لا تفقهون»
6- حقايق، از غير اهلش پوشيده است. «لا تفقهون تسبيحهم»
7- تحمّل عقايد خرافى و سخنان ناروا، برخاسته از حلم و بردبارى خداست. «عمّا يقولون... حليماً غفوراً» اگر برگشتيم حتماً او مىبخشد.
سبأ آیه ی1
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَلَهُ الْحَمْدُ فِي الْآخِرَةِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ ﴿1﴾
سپاس خدايى را كه آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است از آن اوست و در آخرت [نيز] سپاس از آن اوست و هم اوستسنجيدهكار آگاه (1)
پیام آیه:
1- چگونگى حمد خدا را از خدا بياموزيم. (الحمدلله الّذي...)
2- ستايشها بايد در برابر كمال و قدرت و مالکيّت و آگاهى و حكمت باشد.
(الّذي له ما فى السموات و...)
3- در دنيا غير خداوند نيز ستايش مىشود، ولى در آخرت ستايش مخصوص
اوست. (و له الحمد فى الاخره)
4- ستايش او در حصار زمان و شرايط خاصى نيست. (و له الحمد فى الاخره)
بهشتيان مىگويند: (و آخر دعواهم اَنّ الحمدلله ربّ العالمين) <2>
5- مالکيّت الهى، هم گسترده است، هم حكيمانه و هم آگاهانه. (له ما فى السموات
هو الحكيم الخبير)
6- گردش نظام هستى در دنيا و آخرت، بر اساس حكمت الهى است. (له ما فى
السموات... و له الحمد فى الاخره و هو الحكيم)
بقره آیه ی186
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ ﴿186﴾
و هرگاه بندگان من از تو در باره من بپرسند [بگو] من نزديكم و دعاى دعاكننده را به هنگامى كه مرا بخواند اجابت مىكنم پس [آنان] بايد فرمان مرا گردن نهند و به من ايمان آورند باشد كه راه يابند (186)
پیامهای آیه:
1- دعا در هرجا ودر هر وقت كه باشد، مفيد است. چون خداوند مىفرمايد: من نزديك هستم. «فانّى قريب» <560>
2- خداوند به ما نزديك است، ولى ما چطور؟ اگر گاهى قهر او دامن ما رامىگيرد، به خاطر دورى ما از خداوند است كه در اثر گناهان مىباشد. «فانّى قريب»
3- استجابت خداوند دائمى است، نه موسمى. «اُجيب» نشانهى دوام است.
4- با آنكه خدا همه چيز را مىداند،امّا دعا كردن وظيفهى ماست. «فليستجيبوا لى»
5 - دعا آنگاه به اجابت مىرسد كه همراه با ايمان باشد. «فليؤمنوا بى»
6- دعا، وسيلهى رشد و هدايت است. «لعلّهم يرشدون»
ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ ﴿55﴾
پروردگار خود را به زارى و نهانى بخوانيد كه او از حدگذرندگان را دوست نمىدارد (55)
پیام های آیه:
1- پس از خداشناسى، خداپرستى لازم است. «اُدعوا ربّكم» در آيهى قبل، خداشناسى مطرح شد، در اين آيه خداپرستى.
2- بهتر است دعا با استمداد از كلمهى «ربّ» و همراه تضرّع و زارى و پنهانى باشد. «اُدعوا ربّكم تضرّعاً و خفية» دعاى پنهانى از ريا دور و به اخلاص نزديكتر است.
3- دعا وقتى مؤثّر است كه خالصانه و همراه با تضرّع باشد. «تضرّعاً و خفية»
4- با تمام وجود و با كمال خضوع خدا را بخوانيم وزبانمان نماينده همهى وجود ما باشد. «اُدعوا... تضرّعاً»
5 - گردنكشان و تجاوزكاران، از لطف و محبّت الهى محروم مىباشند. «انّه لا يحبّ المعتدين»
6- دعا نكردن، دعاى بىتضرّع و دعاى ريائى، از نمونههاى سركشى و تجاوز است. «المعتدين»
نکات متن درس:
مرحله ی اول:
الف ) آیات شریفه ی زیر را به دقت بخوانید و سپس آن ها را ترجمه کنید .
واذکرواالله کثیرا العلکم تفلحون ( جمعه 10)/ خدا را بسیار یاد کنید شاید که رستگار شوید .
ومن یعش عن ذکر الرحمن / هرکس از یاد خدای رحمن روی برتابد .
نقیص له شیطانا فهو له قرین ( زخرف 36) /شیطانی بر او می گماریم که همراهش باشد .
اننی انا الله لااله الا انا / بدرستی که من خدایی هستم که جز من خدایی نیست .
فاعبدنی و اقم اصلوه لذکری ( طه 14 ) / پس مرا بپرست و نماز را بخاطر یاد کردن من بپادار .
ب ) در آیات بالا تأمل کنید و چهار گزاره ی زیر را تکمیل کنید .
1. سزاوار است که پیوسته و در همه حال به یاد خدا باشیم .
2. رستگاری انسان در گرو یاد خدا بودن است .
3. هر کس از یادخدا روی گردان باشد شیطان همراه و همدم او خواهد شد .
4. نماز چیزی جز به یاد خدا بودن نیست .
ج ) با ذکر نمونه هایی از عبارت های نماز توضیح دهید که چگونه جمله چهارم با جمله اول ارتباط دارد ؟
1. تکبیره الاحرام در اول نماز در واقع یاد خداست .
2. بسم الله الرحمن الرحیم در هر سوره و اوایل سوره حمد یاد خداست .
3. تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم یاد و ذکر خداست .
مرحله ی دوم :
الف ) آیات شریفه ی زیر را با دقت قرائت کنید و سپس ترجمه را تکمیل کنید .
و ان من شی ء الا یسبح بحمده / و هیچ موجودی نیست مگر اینکه با حمد خود اورا تسبیح می کند .
و لکن لا تفقهون تسبیحهم /ولیکن شما تسبیح آنها را نمی فهمید .
انه کان حلیما غفورا ( اسرا44) / بدرستی که او بردبار و بخشنده است .
الحمدلله الذی له / ستایش برای خدایی است که برای اوست .
ما فی السموات / آنچه در آسمان ها
و مافی الارض / و آنچه در زمین است
و له الحمد فی الاخره / و برای اوست ستایش در آخرت
و هو الحکیم الخبیر / و او دانا و آگاه است .
ب ) با تامل در آیات صفحه ی قبل گزاره های زیر را تکمیل کنید .
1. همه ی موجودات خدا را حمد و تسبیح می کنند .
2. شایسته است که ما نیز خدای خود را حمد و تسبیح کنیم .
3. حمد و تسبیح نمونه هایی از یاد و ذکر خداوند است .
ج ) عبارت هایی از نماز را که درباره ی حمد و تسبیح خداوند است بنویسید :
1. گفتن تکبیره الاحرام نوعی حمد و تسبیح خداست ، زیرا او را به بزرگی یاد می کنیم .
2. در سوره حمد : الحمدلله رب العالمین
3. سبحان ربی العظیم و بحمده
4. سبحان ربی الاعلی و بحمده
5. در تسبیحات اربعه : سبحان الله و الحمدلله
6. سوره توحید : قل عو الله احد الله الصمد ...
مرحله ی سوم : الف ) آیات شریفه ی زیر را با دقت قرائت کنید و سپس ترجمه را کامل نمایید .
و اذا سالک عبادی عنی / هرگاه می پرسند از تو بندگان من مرا
فانی قریب / پس بدرستی که من نزدیک هستم
اجیب دعوه الداع اذا دعان / اجابت می کنم دعای آنکه مرا بخواند .
فلیستجیبو الی / پس باید دعوت مرا بپذیرند
ولیومنوا بی / و به من ایمان آورند
ادعوا ربکم تضرعا و خفیه / پروردگارتان را با تضرع و به صورت نهانی بخوانید
انه لا یحب المعتدین (اعراف 55)/ بدرستی که او تجاوزگران را دوست ندارد .
ب ) با تامل در آیات بالا گزاره های زیر را تکمیل کنید :
1. در هنگام نیاز همواره خدا را می خوانیم زیرا او به ما نزدیک است و دعاهای مارا اجابت می کند .
2. در خواست هایخود را با تضرع و نهانی با او در میان می گذاریم .
3. هیچ دعایی را خداوند بی پاسخ نمی گذارد .
ج ) عبارت هایی از نماز را که بیانگر دعا و درخواست از خداست بنویسید .
1. اهدنا الصراط المستقیم
2. ایاک نستعین
3. اللهم صل علی محمد و آل محمد
4. ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الا خره حسنه
مرحله ی چهارم :
1. با توجه به محتوای آیات ، عنوان مناسبی برای سه مرحله قبل انتخاب کنید و در مقابل آن بنویسید .
عنوان مرحله اول : یاد خدا
عنوان مرحله دوم : تسبیح و حمد خدا
عنوان مرحله سوم : نیایش به در گاه خدا
2. توضیح دهید که هر مرحله چه ارتباطی با مراحل دیگر دارد ؟
حمد و تسبیح خدا که مرحله دوم است چیزی جز یاد خدا کردن که مرحله اول می باشد نیست و چون خدا از هر نقصی منزه و دارای همه صفات کمال است ( مرحله دوم ) پس به درگاه او نیایش می کنیم و نیازهایمان را از او می خواهیم .